FALSAFAH PENDIDIKAN
Pendidikan di Malaysia
adalah suatu usaha berterusan
ke arah
lebih memperkembangan potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu
untuk melahirkan insan yang seimbang
dan
harmonis
dari segi
intelek,
rohani,
emosi,
dan
jasmani,
berdasarkan
kepercayaan
dan kepatuhan
kepada
Tuhan.
Usaha ini adalah bertujuan
untuk melahirkan warganegara Malaysia
yang berilmu pengetahuan ,
berketerampilan,
berakhlak mulia,
bertanggungjawab
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberikan sumbangan
terhadap keharmonian
dan kemakmuran keluarga,
masyarakat
dan
negara
MATLAMAT
Matlamat mata pelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah adalah untuk melahirkan insan yang harmonis, kritis, kreatif, dan produktif menerusi pemupukan Asas Seni Visual.
Kandungan kurikulum berupaya membantu murid meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan bangsa serta dapat menyumbang ke arah pembangunan diri, keluarga, masyarakat, dan negara, selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Pendidikan Seni Visual bertujuan memberi peluang kepada murid :
- Memupuk minat
- Memperkembang keperibadian
- Memberi kesedaran dan kepekaan terhadap nilai-nilai kesenian dan alam sekitar.
OBJEKTIF
OBJEKTIF
Setelah mengikuti kurikulum Pendidikan Seni di sekolah rendah murid boleh :
1. Menghargai keindahan alam ciptaan Tuhan
2. Melibatkan diri dalam kegiatan seni secara aktif, kritis, kreatif dan menyeronokkan
3. Menajamkan daya persepsi melalui pancaindera
4. Mengenali asas seni reka dan olahannya serta dapat menggunakannya
5. Mengembangkan kemahiran asas dalam pelbagai kegiatan seni visual
6.Membiasakan diri membuat rekaan seni dengan teratur, cermat dan selamat;
7. Memupuk nilai kerjasama, yakin diri, disiplin dan bertanggungjawab
8. Mengenal dan menghargai tokoh seni dan budaya tanah air
9. Menggunakan kemudahan teknologi dalam kegiatan penghasilan seni visual
10. Melibatkan diri dalam kegiatan seni sebagai aktiviti kesenggangan yang berfaedah
ORGANISASI KURIKULUM
Sukatan pelajaran Pendidikan Seni Visual disusun bertujuan melibatkan murid dalam
pelbagai kegiatan seni. Kegiatan seni yang dijalankan berdasarkan 4 bidang
utama.Pengalaman ini adalah untuk memperkembangkan dan menyelaras persepsi dan
konsepsi visual murid.
Pengalaman seni ini selaras dengan perkembangan peringkat kesediaan dan
penerimaan murid dari segi sosioemosi, psikomotor dan mental.
Organisasi kurikulum ini merangkumi 4 aspek penting iaitu :
-Pemerhatian secara aktif.
-Interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat & bahan.
-Apresiasi seni visual secara mudah
-Menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan.
PEMERHATIAN YANG AKTIF
-->Kesedaran pemerhatian secara keseluruhan dan pemerhatian secara terperinci.
--> Murid akan dilatih membuat pemerhatian terhadap alam sekitar dan objek buatan
manusia
INTERAKSI YANG KREATIF DENGAN ALAT DAN BAHAN
~Peringkat ini menggalakkan murid membuat penerokaan dan percubaan dalam
mempelbagaikan kegiatan kreatif dengan menggunakan alat dan bahan.
~Murid-murid membuat interpretasi dan menyelaras konsepsi visualnya dengan
benda-benda yang dilihatnya.
APRESIASI SENI VISUAL SECARA MUDAH
~Memberi pengalaman kepada murid mengenali aspek pengetahuan seni visual
dan kegunaannya dalam pelbagai kegiatan kehidupan dari segi keindahan dan
fungsi.
~Murid terlibat dalam kajian perbandingan dan menyatakan apa yang dilihat dari
aspek seni melalui hasil kerja.
MENGHARGAI SIFAT BAIK DAN SEMUA ASPEK KEHIDUPAN
~Murid juga dipupuk nilai menyayangi dan menghargai segala aspek yang
wujud dalam persekitaran dan kehidupan mereka.
~Memelihara dan memulihara alam sekitar, nilai patriotisme, nilai kebersihan
dan kepekaan